Ökad optimism hos e-handlare

Luleå Framtidstron minskar något i butikshandeln men ökar igen i e-handeln.

Det visar månadens handelsbarometer från branschorganisationen Svensk Handel.

Framtidstron i butikshandeln föll något efter sommaren men ligger fortfarande på en hög nivå med en framtidsindikator på 106,4 efter en minskning med 1,5 enheter. Jämfört med samma period i fjol är det en ökning med drygt 20 enheter.

För e-handeln vänder det uppåt igen efter en svagare sommar då framtidstron sjönk. Men i augusti stiger framtidsindikatorn med 2,5 enheter till 111,4.

– E-handeln kan knappast hålla samma tillväxttakt som under pandemins första år men den digitala omställningen kommer tveklöst att fortsätta. Vi ser hur många äldre har omfamnat e-handeln under pandemin och de kommer fortsätta att klicka hem varor, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidsindikatorn är ett sammanfattande mått på företagens tro på de kommande tre månadernas försäljning, anställningsvilja och lönsamhet.