Försäljningen i dagligvaruhandeln ökar
Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,2 procent jämfört med samma månad i fjol, vilket innebär en ökning mot höga jämförelsetal då juli i fjol hade en ökning på 6,1 procent.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,4 procent under månaden. Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var bättre än e-handelsutvecklingen, och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,5 procent. Hemleverans minskade med 4,6 procent och upphämtning i butik minskade med 2,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,6 procent.
- Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165 procent och upphämtning i butik med över 300 procent, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten beräknas till 0,4 procent för juli månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,8 procent.