Ny märkning ska minska matsvinnet

Luleå Norrmejerier inför under hösten en ny märkning, "ofta bra efter", på flera av sina produkter för att minska matsvinnet.  

Bäst före-texten ska kompletteras med texten "Ofta bra efter", för att påminna om att det angivna bäst före-datumet inte är detsamma som ett utgångsdatum.

– En tredjedel av all mat som produceras i Sverige kastas och det är ett oerhört slöseri. Matsvinn kan enkelt undvikas om fler luktar och smakar på maten innan den slängs, då många livsmedel håller långt efter bäst före-datum, säger Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör på Norrmejerier.

Texten ”ofta bra efter” införs successivt på merparten av Norrmejeriers mjölk, yoghurt, fil, grädde och ost och ska vara fullt genomförd vid årsskiftet. Även Fjällfil, Fjällyoghurt och Verum-serien, som finns i hela landet, får den nya märkningen på sina förpackningar under hösten.

Märkningen är en frivillig komplettering och har godkänts av Livsmedelsverket.