Ny guide för företag som vill bli cirkulära
Många företag arbetar redan med "Business Model Canvas", ett strategiskt verktyg för affärsutveckling. Modellen visar genom fasta rutor kärnan i företagets affärsmodell och gör det möjligt att lätt beskriva, utmana och skruva på den.
Nu ger Tillväxtverket ut en ny modell, "Cirkulär Business Model Canvas", som styr företag i riktning mot att utveckla affärsmodeller som är mer cirkulära.
– Många företag vill bli mer hållbara och cirkulära, men undrar i vilken ände de ska börja. Med den här guiden blir det enklare att ta steget på ett systematiskt sätt, säger Maria Engström på Tillväxtverket som tagit fram guiden.
I guiden står om de tre principer som finns för cirkulär ekonomi: Designa bort avfall och gifter; hålla produkter och material i omlopp; regenerera naturliga system. Inom cirkulär ekonomi är målet att ta steget bortom det som är hållbart, att designa processer som återskapar, bygger upp och över tid förbättrar de naturliga system som omger oss.