Lundqvist Trävaru etablerar sig i USA

Piteå Piteåföretaget Lundqvist Trävaru ska nu ta sitt koncept med digitala kunderbjudanden för beställning och konstruktion av hus till USA.

- Efter att jag hållit ett föredrag förra året åt jag middag med en kille från New York som heter Jed Klebanow. Han var helt såld på vårt koncept och övertygad om att det även skulle fungera på andra sidan Atlanten, säger Samuel Holmström, vd på Lundqvist Trävaru.

Efter mötet gjordes en marknadsanalys tillsammans med Business Sweden. Lundqvist Trävaru ska översätta sitt koncept till engelska, anpassa byggsystemet efter den gällande branschstandarden i USA och Jed Klebanow ska driva försäljning, marknadsföring och produktionen där.

- Ser verkligen fram emot att få jobba med Samuel, Jens och övriga gänget på Lundqvist Trävaru. När jag träffade Samuel insåg jag ganska snabbt att USA var en väldigt passande marknad för en liknande affärsmodell och att just komplementbyggnader var en del av marknaden som förbisetts, säger Jed Klebanow.

Samarbetet inleds med en testperiod på ett år, då man ska sälja, producera, leverera och resa ett antal byggnader för att säkra att affärsmodellen fungerar på den amerikanska marknaden. Om den gör det ska parterna bilda ett gemensamt bolag i USA.

- Om vi har gått från 25 till 100 miljoner på sex år i ett land med 10 miljoner invånare, känns 100 miljoner på nio år i ett land med 328 miljoner invånare helt klart görbart, säger Samuel Holmström.

USA-satsningen är en del i Lundqvist Trävarus internationalisering, som inleddes med en Norgelansering 2018.