VR-gruvan fick inspirationspris

Luleå Samarbetet kring VR-gruvan får Swedish Mining Innovations gruvinnovationspris.

VR-gruvan är en virtuell gruvmiljö utvecklad utifrån spelteknik, där man visualiserar och för allmänheten visar hållbar intelligent gruvteknik. Installationer finns på Tekniska museet i Stockholm och Teknikens hus i Luleå. Flera svenska science centers är på väg att börja använda VR-miljöerna.

VR-gruvan har tagits fram av ett svenskt konsortium inom projektet SIMS, Sustainable Intelligent Mining Systems. I konsortiet ingår ABB, Boliden, Epiroc, Ericsson, IGW, LKAB, Luleå tekniska universitet, LTU Business, Mobilaris och Wolfit.

- Av alla fantastiska nomineringar var det en som stack ut och var lite annorlunda än de andra. Den visar på den samverkan som det svenska gruvinnovationssystemet så framgångsrikt bygger på, och riktar sig även mot vår viktigaste målgrupp – barn, unga och allmänheten, sade Jenny Greberg, programdirektör för Swedish Mining Innovation och juryns ordförande.

Arash Källmark, universitetsadjunkt inom visuell gestaltning vid LTU tog emot priset vid gruvindustrins organisation Swemins höstmöte.

- Vi vill tacka Swedish Mining Innovation för att ni uppmärksammar vårt arbete och är jätteglada över det här priset! Det har varit väldigt givande att ta fram VR-gruvan tillsammans med övriga partners i SIMS-projektet, och vi ser verkligen fram emot att kunna fortsätta utveckla den virtuella gruvan i ett eventuellt Nexgen SIMS-projekt, säger Arash Källmark.