Temasatsning för ökad konkurrenskraft
Med satsningen vill man skapa ett informationsflöde riktat till näringslivet som ökar kunskapen, förståelsen och beredskapen inför framtiden och de utmaningar som väntar. Man vill också sprida information utanför Norrbotten för att stärka regionens röst i de frågor som påverkar synen på länets attraktivitet och näringslivets konkurrenskraft.
- Det handlar om att vara á jour med det som händer utanför kommunens gränser och snabbt kunna möta en utveckling med nya krav och förväntningar som politik, policyskapare och marknadskrafter nationellt och internationellt ställer på oss, säger Carl Wangel, marknadschef på Luleå Business Region.
Sex teman har valts som fördjupas genom samtal, nyhetsbevakning och seminarier under 2021:
- Klimat, hållbarhet och Agenda 20230
- Infrastruktur och tillgänglighet
- Självförsörjning i sad och land
- Kompetensförsörjning
- Investering och etablering
- Jämställdhet och inkludering
Arbetet ska presenteras på Luleå Business Regions hemsida och vid utåtriktade aktiviteter.
- I rådande situation arbetar många företag på högvarv för att hantera utmaningarna i sin verksamhet och tiden för att bevaka omvärlden på ett systematiserat sätt är trots behovet svårt att prioritera. Genom satsningen vill vi, Luleå Business Region, skapa värde genom att fokusera på frågor som till stor del påverkar näringslivets attraktivitet och konkurrenskraft, säger Jenny Hellman, vd på Luleå Business Region.