Framtidstron faller kraftigt inom handeln

Sverige Nära 9 av 10 svenskar avråds från att besöka butiker och köpcentrum – handlarna oroade inför framtiden.

Svensk handels framtidsbarometer visar med en indexsiffra på hur framtidstron ser ut i butikshandeln. November månads siffror visar på ett tapp med 8,2 enheter, till ett index på 79,1. Index 100 motsvarar en neutral nivå.

Störst är tappet bland sällanköpshandlarna.

– Vi befinner oss för nionde månaden i en pandemi som slagit stenhårt mot många företag och årets julhandel mer efterlängtad än någonsin. Därför är det närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidsförväntningarna minskar för både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Störst är tappet för sällanköp, det vill säga all handel utöver maten, där minskad tro på både försäljning och framtida lönsamhet drar ned siffrorna rejält, enligt Svensk handel.

– Givetvis måste fokus ligga på att bromsa smittspridningen men vi behöver också fråga oss vilket samhälle vi står med när krisen är över. Kraftfulla stödåtgärder för att rädda företag och jobb kommer fortsatt att krävas, säger Karin Johansson.

Inom e-handeln faller index till 116,6, som dock ändå visar på fortsatt god framtidstro.