Coop får Årets hållbarhetspris

Luleå Coop Norrbotten får Årets hållbarhetspris i Luleå Business Awards.

Årets hållbarhetspris ska gå till ett företag som arbetar strategiskt för hållbarhet och som visar handlingskraft. Facebook är partner till priset.

I juryns motivering står det:

I 90 års tid har den lokala ekonomiska föreningen utmanat sig själv och sin omvärld med ett ständigt fokus på hållbarhet. Föreningen har visat vägen med hjälp av ett brett och strukturerat hållbarhetsarbete och har dessutom lyckats vara en pionjär på nationell nivå. Deras hållbarhetsarbete framträder tydligt med lokal handlingskraft, konkreta åtgärder, tydlig mätning och uppföljning och framtida förbättringsförslag." 

– Det här är jättekul, det är verkligen ett bevis. Jag får världens pepp av det här, jag har jobbat ett halvår här och känner att nu ska vi växla upp och ta nästa steg, säger Helene Ljungstedt, chef för marknad, kommunikation och hållbarhet på Coop Norrbotten.

Luleå Business Awards arrangeras av Luleå Business Region i samarbete med bland annat Norr Media. I år blir det ingen näringslivsgala, utan de olika priserna delas ut vid olika tillfällen.