Byråsamarbete i norr ska kommunicera skidsporten
Svenska Skidförbundets strategiska plan fram till 2026 presenterades nyligen på ett förbundsmöte. Formsmedjan fick i uppdrag att kommunicera processen med animerad video. Strategin formuleras i visionen: Bäst i världen - alla på snö.
– En tydlig och begriplig kommunikation kring strategin är en förutsättning för att vi ska kunna efterleva den. Sen har det varit roligt att jobba med gänget där uppe. De levererar, säger Svenska Skidförbundets förbundsdirektör Ola Strömberg om samarbetet med Formsmedjan.
För att genomföra riksuppdraget har ett norrbottniskt samarbete skapats: Formsmedjan samarbetar med Vinter och Sofie Pexer Design.
– Många kockar gör inte alltid sämre soppa. Dessutom är det roligare att laga tillsammans. Jag vill ge en eloge till alla inblandade. Elisabeth och Ola på Svenska Skidförbundet visar i aktion varför skidsporten kommer gå en ljus framtid till mötes. Och en eloge till Vinter, Sofie Pexer Design och Lejonbröder som möjliggjort produktionen. Jag vill också tacka Charlotte Kalla och Ebba Andersson som visar att man kan lita på deras kvickhet i både skidspåren och på ljudspåren, säger Christoffer Gramner, projektledare på Formsmedjan.
Samarbetet mellan norrbottensföretagen springer ur branschklustret Creative North. Enligt Formsmedjans vd Palle Andersson stärker samarbeten inom den kreativa näringen i norr den gemensamma konkurrenskraften, och det är viktigt ur ett regionalt perspektiv då det bidrar till att Norrbotten kan bibehålla talanger regionalt och skapa tillväxt.