Norrmejeriers resultat försämrades

Luleå Norrmejerier gjorde ett resultat på minus 260.000 kronor efter finansiella poster 2019. Året innan var det ett plus på 16,5 miljoner kronor.

- Ett långt ifrån tillfredsställande resultat, kommenterar Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier.

Trots en stark höst och en bra avslutning av året nådde inte föreningen sina målsättningar för 2019. Föreningens omsättning ökade under 2019 men då kostnaderna var högre än förväntat uteblev resultatet.

Omsättningen blev närmare 119 miljoner kronor högre än föregående år och mjölkinvägningen slutade på 205 miljoner kilo, i nivå med 2018.

Under året har betalningen per kilo invägd mjölk (inklusive ekologisk mjölk) minskat och den genomsnittligt utbetalda ersättningen för mjölkråvaran var under 2019 13 öre lägre än genomsnittet under 2018.

-   Vi är inte nöjda. Att vi under året tvingats sänka betalningen för mjölken är inte i enlighet med våra ambitioner. Nu växlar vi upp med nya samarbeten, ny affärsstrategi och fullt fokus på att vi som ägare ska få utväxling för våra investeringar i föreningen och att betalningen kan höjas, säger Ulla Bergström, ordförande för Norrmejerier.

Ett av de nya samarbetena gäller en ny grillost som görs i samarbete med Ica och Fontana Food.