Dagligvaruhandeln ökade i februari

Luleå Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,0 procent under februari jämfört med samma månad i fjol. Coronoviruset spelar också in.

Det visar statistik som branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel redovisar.

En orsak till ökningen är att det är skottår i år med en extra handelsdag. Kalendereffekten uppgår därför till hela 3,8 procentenheter. 

- Resultatet motsvarar ungefär det vi förväntade oss av en månad som innehåller tre hela sportlovsveckor och dessutom en extra handelsdag som infaller strax efter löneutbetalningar. Ytterligare en möjlig förklaring är ökad försäljning av livsmedel på grund av coronaoro, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

- Effekterna av svenskarnas förändrade köpbeteende av livsmedel med anledning av coronautvecklingen är enbart en marginell del av februarisifforna, men där vi står idag är det oundvikligt att inte kommentera den situation vi nu befinner oss i. Det råder i dagsläget ingen brist på livsmedel i Sverige, och hittills har dagligvaruhandeln lyckats möta det mesta av den ökade efterfrågan. Om konsumenter fortsätter att handla på sig stora mängder produkter i den takt vi ser nu, utan att det egentligen är nödvändigt, kan vi så småningom få problem i varuförsörjningen och vi vill därför skicka med budskapet att vi i nuläget fortsätter få leveranser av varor som kedjorna så snabbt som möjligt för vidare till butike, säger Karin Brynell.

Tillväxten i fysiska butiker uppgick till 8,8 procent medan e-handeln ökade med 17,0 procent varav hemleverans med 10,2 och upphämtning i butik med 31,5 procent.