Meramedia byter namn till Brightnest
Byrån vill styra mer mot samhällsutvecklande projekt med basen i kommunikation.
- Vi har redan flera uppdragsgivare idag där vi arbetar på det här viset och har nära dialog kring hur deras verksamhet påverkas av och behöver utvecklas i samklang med omvärlden, vilket är väldigt givande för båda parter. Det är också något som våra medarbetare är passionerade kring, att vara med och driva utveckling till det bättre, säger Johanna Grimståhl, vd på Brightnest.
I sitt strategiarbete har man tagit fasta på hur förutsättningarna kan ändras, ibland väldigt snabbt, som den ökande klimatdebatten och nu senast coronakrisen.
- Snabba förändringar skapar alltid konkreta affärsutmaningar, men det kan vara svårt med ett inifrånperspektiv att veta vad man ska förändra eller hur det ska gå till. Det är här som våra konsulter kommer in med förmåga att tänka annorlunda och arbeta tillsammans med kunden för att analysera deras strategiska utmaningar. Sedan ska ju allt förpackas snyggt och smart också för att kunna nå ut i världen, säger Johanna Grimståhl.
I samband med namn och profilbyte lanseras också nya satsningar.
– Vi har redan aktiverat arbetet med vår externa expertpanel med profiler från näringslivet som vi kan använda som ytterligare resurs i kundernas utvecklingsarbete. Vi kommer också att fortsätta växa med egna konsulter utanför den traditionella kommunikationsbyrån för att skapa ett mer dynamiskt team som kan växla upp kundernas affärer, säger Johanna Grimståhl.
Brightnest har idag kontor i Luleå och Göteborg. Bland uppdragsgivarna finns Skogsindustrierna, norska transportoperatören VY, Invest in Norrbotten, Luleå Energi och Region Norrbotten. Företaget omsatte 20 miljoner kronor 2019, efter att ha haft en årlig ökning med 10 procent under de senaste åren.