E-handel av mat ökade kraftigt

Luleå E-handeln av mat ökade med 101,2 procent i april jämfört med april i fjol. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.

Det visar statistik från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

- På kort tid har flera av branschens aktörer växlat upp e-handelskapaciteten för att matcha den ökade efterfrågan, vilket gör att e-handeln växer otroligt starkt med både större snittköp och ett inflöde av nya kunder. En kundgrupp som har börjat e-handla mat i betydligt större utsträckning än tidigare är de äldre konsumenterna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Även försäljningen i fysiska butiker ökade, med 4,1 procent. Den starka bunkringstrenden under mars månad har i stort sett avstannat. Men försäljningen ligger ändå på en hög nivå. Vilket beror på att fler måltider äts hemma under coronakrisen. 

Totalt ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 6,7 i april.