Lantmännen Sveriges mest hållbara varumärke
Det baseras på svar från svenska företagskunder. Lantmännen toppar listan både i FMCG-kategorin (snabbrörliga konsumentprodukter) och totalt alla kategorier.
– Det är mycket glädjande att vi än en gång får en topplacering i Sustainable Brand Index varumärkesranking. Det visar att Lantmännens långsiktiga arbete med att driva utvecklingen av framtidens jordbruk och vårt fokus på hållbarhet i hela kedjan från jord till bord är tydligt både för konsumenter och kunder. Placeringen är inte bara glädjande utan hjälper oss också att ytterligare stärka våra affärer, säger Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef.
SBI är Nordens största oberoende varumärkesstudie inom hållbarhet. Totalt 75 välkända varumärken rankas i studien, varav 12 inom kategorin FMCG, där 600 beslutsfattare med ansvar för inköp på företag på den svenska marknaden har svarat. Kategorin FMCG inkluderar dagligvaruhandeln, servicehandel och storkök och restauranger.