Året började dåligt för skor
Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil, branschorganisationen Svensk Handels kansli för företag inom sko-, mode- och sporthandeln.
– Klädhandelns ökning beror till stor del på företagens e-handelstillväxt. De fysiska butikernas försäljningsökning landar på mindre än en halv procent. Även om januari är en reamånad med låga marginaler är klädbranschen inte bortskämd med ökningar, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
– Det ser desto dystrare ut för skohandeln, som tappade hela 12,2 procent i januari. Om man bortser från aktörernas e-handel landar siffran istället på mer än minus 14 procent. Dock var jämförelsemånaden svår då skohandeln ökade med drygt 10 procent i januari föregående år, säger Mikael Sandström.
Stilindex från Svensk Handel Stil visar den totala försäljningen av kläder och skor i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser.