Reclaimit och elektronikkbransjen i Norge lanserar e-tjänst
Det handlar om en eftermarknadstjänst för e-handel och retail som ska möjliggöra en fullständig spårbarhet för begagnade elektronik- och vitvaror. Produkterna ska återsäljas som ombruksprodukter.
Reclaimts uppgift är att tillhandahålla en databas för samarbetspartners och aktörer som ombrukscenter och tillverkare. Databasen ska ge reparatörer och återförsäljare information om produkterna är reparerade, servade, var de är tillverkade och vad det är för modell.
- Vi på Reclaimit ser fram emot uppdraget att få leverera en modern lösning till Elektronikkbransjen i Norge för att hantera ombruksprodukter. Vi har lång erfarenhet av att skapa digitaliserade eftermarknadslösningar för hemelektronik och vitvarubranschen och vi välkomnar Elektronikkbransjen som kund till oss i Reclaimit, säger Seppo Tanskanen, teknisk chef på Reclaimit.
Reclaimit bildades 1999 i Piteå av Håkan Johansson och Jörgen Dernbrant. Företaget utvecklade mjukvara för serviceverkstäder och elektronikhandeln. I dag har Reclaimit 500 kunder i Norden, däribland Netonnet, Skånska Byggvaror, Sodastream, Coolstuff och Power. Sedan starten har man hanterat över 16 miljoner ärenden.