Skylite levererar nytt ljud till Kulturens hus
Ljudsystemet i Kulturens hus är 13 år gammalt och lider av reservdelsbrist, uteblivna uppdateringar och support. Därför har Luleå Kommun upphandlat ett nytt komplett system, en upphandling som vanns av Skylite Connect.
- Som konserthus är det viktigt att vår teknik ligger i paritet med kraven från arrangörer, och med detta nya system kan vi säkra upp deras behov samtidigt som vi kan förbättra vår egen och andras arbetsmiljö. Fokus har legat på att komma tillrätta med de brister som vårt nuvarande system har, säger Kaj Molin, tekniskt ansvarig på Kulturens hus.
- Såväl de nya mixerborden som högtalarna är av högsta klass. Det är ett jätteintressant projekt och det blir roligt att få höra resultatet när allt är installerat och intrimmat, säger Magnus Gustafsson, projektledare på Skylite.
Den nya anläggningen ska levereras under våren. I anbudet ingår även ett 3-årigt supportavtal.
Skylite startade 2019 dotterbolaget Skylite Connect för att leverera audiovisuella produkter och tjänster. De flesta jobben har handlat om att sälja och installera digitala mötesplatser, olika typer av rum med digitalteknik för att underlätta möten som utnyttjar Skype, Teams, Zoom och liknande program. Man har också levererat större ljudanläggningar både utomhus och inomhus, till beställare som Gävle kommun och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Och nu till Kulturens hus i Luleå.
- När vi tog beslutet att etablera Skylite Connect AB och dess tjänster kändes det rätt med en gång. Det låg i tiden att kunna erbjuda kunderna professionella digitala distansmöten på ett bra och enkelt sätt. Att vi sedan kom in på nya marknader i form av större ljudinstallationer är ju extra spännande, säger Mattias Lindström, vd för Skylite och Skylite Connect.
Nu under coronapandemin har företaget märkt en kraftigt ökad efterfrågan på tjänster och produkter som underlättar möten och arbete från andra platser än kontoret.