Samarbete för batteridrivna malmbilar

Pajala Gruvbolaget Kaunis Iron i Pajala är med i ett nytt samarbete för att ta fram batteridrivna lastbilar för tunga transporter, som järnmalm.

Med i samarbetet är också Volvo Lastvagnar, Wist last & Buss, Vattenfall och Energikontor Norr. Det är det region- och kommunägda Energikontor Norr som lett förstudien "Hållbara tunga transporter i Arktis".

Projektets syfte är att titta närmare på fossilfria alternativ för långa och tunga transporter och undersöka möjlig teknik, ekonomi, hållbarhet och möjligheterna för genomförande. Projektet har finansierats av alla deltagarna och Region Norrbotten.

Bakgrunden till projektet är Kaunis Irons målsättning att till 2025 bedriva en fossilfri gruvdrift. I dag lämnar en lastbil med järnmalm gruvan i Kaunisvaara var 15:e minut för att köra 16 mil till Pitkäjärvi. I Pitkäjärvi lastas sedan malmen om till järnväg för vidare transport. Transporterna orsakar cirka 15.000 ton koldioxidutsläpp varje år. Kaunis Irons ambition är att så snart som möjligt byta ut hela fordonsflottan till fossilfri drift.

-Kaunis Iron har en uttalad ambition att ligga i framkant och förstudien har gett oss värdefullt underlag i vårt fortsatta arbete med omställningen till fossilfrihet, vi är angelägna att hitta de alternativ som kan ta oss fram fortast, säger Andreas Lantto, projektledare på Kaunis Iron.

Nästa steg blir att testa batteridrivna tunga transporter i kallt klimat. Om det fungerar med tunga järnmalmstransporter i norra Norrbotten, borde det fungera överallt är tanken.