Handlarnas framtidstro rasar

Luleå Coronakrisen får handlarnas framtidstro att falla till historiskt låga nivåer. Störst är raset för sällanköpsvaruhandeln.

Det visar branschorganisationen Svensk Handels handelsbarometer.

Sällanköpsvaruhandeln, det vill säga all försäljning i fysisk butik utöver mat, drabbas hårt av coronapandemins följdverkningar. Nu i april faller tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet drastiskt. Framtidsindikatorn minskar med hela 26,3 enheter till rekordlåga 54,4 jämfört med mars. Den neutrala nivån är 100.

- Det bekräftar hur alarmerande läget är för stora delar av handeln. Det är av yttersta vikt att de statliga stödåtgärderna fungerar och snabbt når fram till handeln. Coronapandemin är temporär och kan inte tillåtas vara det som slår ut våra företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Handelsbarometern visar att också många dagligvaruhandlare har det väldigt tufft. Det gäller till exempel butiker i cityområden, servicebutiker, specialiserade livsmedelsaffärer och mataffärer vid gränshandelsområden. Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln faller med 19,1 enheter jämfört med förra månaden och landar på 73,9.

Även bland e-handlare minskar framtidsindikatorn, med 3,6 enheter. Men man ligger ändå på en högre nivå, 101,3. För en del e-handlare har karantäntillvaron bidragit till att försäljningen har ökat, men det gäller inte för alla. Även om tron på den framtida försäljningen är fortsatt stark är lönsamhetsutsikterna försvagade.

När framtidstron för hela butikshandeln - både sällanköp och dagligvaror - vägs samman faller framtidsindikatorn med 22,7 enheter från förra månaden och noteras på bottennivån 64,2. Det är 35,8 enheter lägre än förra årets aprilsiffra och den lägsta nivå som någonsin noterats sedan mätningarna startade.