Dagligvaruhandeln ökade i mars

Luleå Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 12,8 procent i mars, jämfört med mars i fjol.

Det visar statistik från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Korrigerat för kalendereffekter var ökningen ännu större, 14,2 procent. Det kan jämföras med en normal månad, då tillväxten ligger runt 3 procent.

Ökningen i mars beror till stor del på coronapandemin som ändrat många människors köpbeteende. Några av de produktkategorier som ökade mest under månaden var ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål.

- Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningstillväxten i fysisk butik var 11,7 procent medan e-handeln ökade med 49,7 procent. Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.

Trots en stark utveckling för branschen som helhet är det tufft för många butiker. Antalet besökare har minskat kraftigt i många stadskärnor och köpcentrum, framför allt i storstäderna. Även gränshandeln mot Norge påverkas  då resandet över gränsen, och därmed tillflödet av norska konsumenter, har minskat drastiskt under Coronakrisen, enligt Svensk Dagligvaruhandel.