Arctic Business satsar på digitalisering

Luleå Markcus Odevall är ny digitaliserings- och marknadsansvarig på Arctic Business. Rekryteringen är en del i Arctic Business satsning på att möta det ökade behovet av digitalisering som är en följd av coronapandemin.

Arctic Business uppdrag är att stödja nystartade bolag med affärsidéer som har förutsättningar att sälja internationellt. Det har länge krävt en stor grad av digitalisering både i den interna och den externa kommunikationen.

Med coronakrisen har det blivit ännu viktigare när fysiska möten, mässor och konferenser ställs in över hela världen. Vilket försvårar marknadsföring och försäljning.

Markus Odevalls uppdrag är att leda arbetet både med de nystartade bolagens och Arctic Business egen digitalisering och marknadsföring.

- Marknaden har förändrats oerhört snabbt och ökat behovet av smart digitalisering. Det i sig skapar också nya möjligheter för innovativa start-ups. Samtidigt som jag önskar att bakgrunden var en annan, så ska det bli kul att jobba med den omställningen, säger Markus Odevall.

I uppdraget ingår att se över hur möten, utbildningar och workshops kan genomföras på distans.

- I början av året såg det ut som att våra bolag skulle slå rekord i mässor och andra event i Sverige och resten av Europa. Med Corona-viruset tvärstannade allt, men nu satsar vi på att våra start-ups ska nå ut i andra former. Markus Odevall har helt rätt profil för det och vi är glada att han tar denna roll hos oss, säger Jens Lundström, vd på Arctic Business.

Markus Odevall kommer närmast från en roll som affärsutvecklare på Tromb. Han har tidigare arbetat med digital affärsutveckling, innovation och kommunikation för bland annat Piteå-Tidningen, Piteå kommun, Göteborgs-Posten och World Association of News Publishers.

Arctic Business ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun och Skellefteå Industrihus AB och finansieras också av Vinnova, Piteå kommun och Framtidsbanken (Sparbanken Nord).