Framtidstron ökar i butikerna
Störst är optimismen bland dagligvaruhandlarna. E-handlarna däremot går åt motsatt håll, där minskar optimismen, fast från en hög nivå.
– För första gången är framtidstron bland dagligvaruhandlarna större än hos de renodlade e-handlarna. Med Black Friday och julhandeln i sikte är det glädjande att även sällanköpshandlarna ser något ljusare på framtiden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Den fysiska butikshandeln delas in i dagligvaruhandel och sällanköpsvaruhandel. Starka siffror från dagligvaruhandeln (109,7) gör att Framtidsindikatorn ligger över den så kallade neutrala nivån på 100. Även om optimismen även ökar bland sällanköpshandlarna ligger de fortsatt under den neutrala nivån.
Framtidsindikatorn som sammanfattar de fysiska butikernas framtidstro när det gäller försäljning, antal anställda och framtida lönsamhet ökar med 2,0 enheter till 102,9 i oktober månads Handelsbarometer.