E-handeln ökade med 30 procent
Det visar statistik som branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel presenterade under torsdagen.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent under september. Butiksförsäljning ökade med 2,7 procent, medan e-handeln ökade tio gånger så mycket, med hela 29,8 procent jämfört med samma månad förra året.
Hela senaste kvartalet har gått bra för handeln.
- Det tredje kvartalet gick bra för dagligvaruhandeln med en försäljningsökning om 3,5 procent. E-handeln ökade med hela 29,6 procent, vilket framstår som ännu starkare när man betänker att ökningen i Q3 2018 var nästan 26 procent, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Hittills i år har dagligvaruhandeln växt med 2,9 procent medan prisutvecklingen på livsmedel under samma period uppgick till preliminärt 2,8 procent enligt SCB. Under samma tid har befolkningen ökat med runt 1 procent.