ÅF Pöyry byter varumärke till AFRY
I och med sammanslagning bildades ett av Nordens största konsultföretag med en omsättning på 20 miljarder kronor. Man är en global aktör med 17.000 medarbetare och kontor i 50 länder, och med projekt i 100 länder. Vid kontoret i Luleå arbetar 130 personer.
- Med lanseringen av AFRY förstärker vi vårt fokus på hållbarhet och befäster vår ställning som ett globalt företag. Jag är glad över att få vara med om att skapa en gemensam plattform för hela bolaget, samtidigt som jag är stolt över att ta med vår levande historia in i framtiden, säger Jonas Gustavsson, vd och koncernchef för AFRY.
Syftet med ett nytt gemensamt varumärke och erbjudande är att stärka bolagets position på kärnmarknaderna i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Schweiz. Dessutom vill man växa internationellt inom energi och processindustri. En viktig fråga för bolaget är också att attrahera framtida kompetens bland ingenjörer, forskare, designers och rådgivare.
ÅF, eller Ångpanneföreningen som det hette tidigare, bildades 1895 för att förebygga olyckor genom att besikta ångpannor. Pöyry grundades 1958 i Finland.
Det juridiska namnet förblir ÅF Pöyry AB. Det nya varumärket AFRY bildas av bokstäverna i ÅF och Pöyry: AF+RY.