Nyab bygger signalsystem för järnväg

Luleå Luleåföretaget Nyab har fått en order värd 70 miljoner kronor för att bygga det nya signalsystemet ERMTS på flera järnvägssträckor åt Trafikverket.

Det handlar om sträckorna Harrträsk-Kiruna, Gällivare-Koskullskulle, Koijuvaara-Aitik och Råtsi-Svappavaara. Projektet utförs som en utförandeentreprenad där man ska placera teknikskåp och dra kablar inom spårområde och passager över ett tjugotal broar.

- Ett utmanande och tidsmässigt forcerat projekt, med ett högt fokus på säkerhet. Vi är glada över att Trafikverket ger oss detta förtroende. Nyab har utvecklats bra inom såväl fiber/opto och järnväg på senare år och att kombinera dessa segment i ett och samma projekt känns som ett naturligt steg för oss som bolag, säger Mikael Ritola, affärsområdeschef NYAB.

ERMTS står för European Rail Traffic Management System och är ett EU-gemensamt signalsystem som ska ersätta äldre och slitna signalsystem.

- Tekniken i en stor del av nuvarande signalsystem har överskridit sin teoretiska tekniska livslängd. Trafikverket gör denna övergång i ett mycket nära samarbete med tågtrafikbranschen, och det är inte mer än ett decennium bort innan hela Sveriges järnvägsnät övergått till ERMTS. Att få vara med och möjliggöra framtida övergång till ERMTS och därmed förbättra möjligheterna för en klimatneutral trafik på Europas järnvägsnät är mycket glädjande, säger Johan Larsson, vd på Nyab.