Max ger sig in i kampen om veganburgare

Luleå Hamburgerkedjan Max satsar nu på den växande marknaden för hamburgare utan kött, i konkurrens med internationella jättar som Bill Gates-stöttade Beyond Meat.

Max lanserade under torsdagen en hamburgare som smakar som kött men är gjord på växtbaserat protein. Det är en helt ny svensk innovation som utvecklats av Max chefskock Jonas Mårtensson.

Arbetet med att ta fram en ”köttburgare utan kött” började ta fart för tre och ett halvt år sedan. Sedan dess har man lanserat måltider i samma kategori, veganska alternativ som smakar kyckling.

- Vårt mål är att alla köttätare ska känna att de fortfarande kan äta en grymt god ”köttburgare” utan att det faktiskt är kött, säger Claes Petersson, vice vd och innovations- och utvecklingschef på Max Burgers, som nyligen flyttade tillbaka till Sverige efter tolv år i USA.

Max har som mål att 50 procent av sålda måltider år 2022 ska vara annat än rött kött. Nu ligger försäljningen på närmare 40 procent.