Var femte småföretagare oroar sig för lågkonjunktur
Det visar en undersökning från ekonomiföretaget Visma.
Var fjärde småföretagare i undersökningen har redan vidtagit åtgärder för att rusta sig mot en väntad nedgång.
Av de företag som redan har agerat har 51 procent sett över sina kostnader. 31 procent uppger att de har uppdaterat sin marknadsföring och sina säljkanaler, 27 procent har dragit ned på inköp av vissa inventarier och 21 procent har skjutit upp eller pausat rekrytering.
– Rekryteringar som inte blir av påverkar sysselsättningen i Sverige direkt. Välmående företag är en motor för utveckling och tillväxt och Sveriges småföretagare behöver ha bästa möjliga förutsättningar att driva sin verksamhet, säger Boo Gunnarson,företagarexpert på Visma Spcs.
Undersökningen genomfördes via e-post mellan den 1 och 13 maj 2019. Sammanlagt svarade 992 småföretag på frågorna ”Många bedömare anser att en lågkonjunktur är nära förestående. Är du orolig för det?” och ”Har du vidtagit några åtgärder med anledning av en kommande lågkonjunktur?”