Stockholms Handelskammare prioriterar Norrbotniabanan
Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö innebär mycket höga kostnader men alldeles för små samhällsnyttor, visar en rapport från Stockholms Handelskammare. I rapporten föreslår man att det istället satsas på infrastrukturprojekt med större värden i hela Sverige, däribland Norrbotniabanan.
- Spår och tåg är bra men inte alla typer eller till vilket pris som helst. Vårt alternativ visar på möjligheten för Sverige att för ungefär samma kostnad få mer tåg för pengarna. Vårt alternativa paket har större potential att minska utsläppen, gynnar hela landet och är mer framtidsorienterat, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.
Konsultföretaget WSP har inventerat infrastrukturprojekt och Stockholms Handelskammare har gjort ett urval av projekt som tillsammans kostar ungefär lika mycket som den planerade höghastighetsjärnvägen. Det man istället föreslår är:
Finansiera Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå; Utbyggnad av befintlig stambana; Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn; Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall; Halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo; Korta restiderna genom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo; Bygg Östlig förbindelse med spår; 150 000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent.