Svensk Sjöfart oroas av höjda avgifter
I år höjs avgifterna med 50 miljoner kronor. Det innebär att avgifterna på tre år har höjts med totalt 265 miljoner kronor.
-Sjöfartsverkets avgiftshöjningar är helt oförenliga med politikens mål och vi har påpekat detta flera gånger. Vi förvånas över att politiken inte agerar så att myndighetens bekymmersamma ekonomi inte måste lösas genom att man går från, och inte mot, de politiska målen och det hållbara samhället, säger Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart, i ett uttalande.
Förutom att höja avgifterna har Sjöfartsverket under 2018 infört en ny modell för beräkning av farleds- och lotsavgifter som för flera rederier inneburit kraftigt höjda avgifter. Svensk Sjöfart kritiserar att avgiftshöjningarna inte motsvaras av en ökad servicenivå för handelssjöfarten.
-Enligt regeringsformen ska en avgift motsvaras av en motprestation annars måste det anses utgöra en skatt. I detta fall ser vi inte att höjningarna leder till någon som helst motprestation från Sjöfartsverket och vi efterfrågar därför att detta utreds utifrån de grundlagsrättsliga delarna, säger Christina Palmén, ansvarig för säkerhets- och miljöfrågor på Svensk Sjöfart.