Tredje Volvoveckan på isen

Luleå Volvos internationella lansering av den nya modellen V60 Cross Country är nu inne på tredje veckan på isen utanför Luleå.

Första veckan var 150 svenska och utländska journalister och medier ute på isen och provkörde. Förra veckan var cirka 120 influencers inbjudna och den här veckan är det svenska och utländska återförsäljare som är ute på isen. Just nu är återförsäljare från Asien, framför allt Japan och Taiwan på besök i Luleå.

- Det är häftigt att Luleå sällar sig till städer som Madrid, Barcelona och Lissabon med att ha ett sådant här event, säger Gunilla Ahlqvist, säljledare för Volvo på Bilbolaget.

Det är Volvo Cars centralt som arrangerar eventet i Luleå för att lansera den nya modellen och dess köregenskaper på vinterväglag. Reaktionerna både på bilen och på eventet i Luleå har varit både många och positiva, enligt Volvo.

- Som Lulebo är man stolt över att Volvo väljer Luleå och över hur deltagarna i inlägg och videos visar sina upplevelser på isen. Det blir marknadsföring för Luleå också, säger Sandra Ström, marknadssamordnare på Bilbolaget i Luleå.

Viktiga faktorer för att Luleå blev lanseringsort är att det finns isvägar nära centrum, bra flygförbindelser och bra hotell.

Volvo vid Gråsjälören

Provkörningsbilar uppställda vid Gråsjälören utanför Luleå. Foto: Volvo