Resande och kundnöjdhet ökar för LLT

Luleå Under 2018 ökade antalet resor med Luleå lokaltrafik med 2,8 procent. Kundnöjdheten ökade med 4 procent.

Under 2018 registrerade LLT 5,4 miljoner resor med lokaltrafiken. Andelen av befolkningen som åker minst en gång i månaden uppgår till 48 procent. Kvinnor reser oftare än män.

LLT:s undersökning av kundnöjdhet visar att fyra av fem kunder är positivt inställda till företaget och kollektivtrafiken i Luleå. Den övergripande kundnöjdheten är 79 procent, en ökning med 4 procent jämfört med året före.

Vi är mycket glada över detta positiva resultat. Vi arbetar målmedvetet med att utveckla vår verksamhet för att ständigt bli bättre och skapa en god kollektivtrafik i Luleå, säger Stefan von Below, vd för LLT.

Faktorer som driver nöjdheten för LLT är att det ska vara enkelt att resa, man ska lita på att man kommer fram i tid och det ska kännas tryggt att åka buss. Här visar LLT en positiv trend under 2018. 82 procent av resenärerna känner sig trygga att resa med bolaget.

- Under 2019 kommer ytterligare sex nya bussar att rulla i linjenätet, våra kunder kommer kunna betala och köpa busskort i appen och som bolag kommer LLT fokusera på framtidens kollektivtrafik med kunden i fokus, säger Stefan von Below.