Lyckas med mat växer med 30 procent

Luleå Luleåföretaget Lyckas med mat ökar sin omsättning med 30 procent. Försäljningen ökar både i den fysiska butiken och i webbutiken. Nästa år satsar ägaren Peder Näslund på Finland.

När många lokala butiker kämpar med minskad butiksförsäljning så fortsätter Lyckas med mat att växa. 

Just nu har man förutom de sju fast anställda tagit in extra personal från Samhall för att hinna packa alla beställda knäcktrattar, struvjärn, rullrån, pralinformar och annan köksutrustning. Butiken och webbutiken erbjuder totalt 8.500 olika artiklar. Nu i julrushen skickas 1.500 försändelser om dagen från butiken.

Det är tack vare webbutiken som vi kan ha ett så brett sortiment i lager. Det i sin tur lockar hit de fysiska besökarna. De båda säljkanalerna befruktar varandra. www.lyckasmedmat.se är en bra kanal för marknadsföring och direktförsäljning, men även för att locka kunder in i vår fysiska butik, säger Peder Näslund, grundare och ägare av Lyckas med mat.

Han startade försäljning av köks- och bakredskap för 13 år sedan och den fysiska butiken sex år senare.

Nästa steg i företagets utveckling blir en satsning på Finland nästa år.

Vi börjar med att utöka webbförsäljningen till Finland under 2020. Blir utfallet bra kanske vi bygger ut verksamheten till fler länder, säger Peder Näslund.