Inlandsbanan först med fossilfritt bränsle

Luleå Inlandsbanan blir först i järnvägsbranschen med att i stor skala tanka sina fordon med fossilfri diesel, HVO.

För att nå målet att koncernens tåg ska vara fossilfria 2020 bygger man nu tankstationer för HVO.

Första anläggningen är klar i Östersund, där bolaget kan tanka både järnvägsfordon och landsvägsfordon. Leverantör av den 50 kubikmeter stora cisternen är Energifabriken, som också levererar HVO-drivmedlet.

I en kommande upphandling under 2019 planeras ytterligare tankanläggningar längs Inlandsbanan: i Mora, Sveg, Hoting, Storuman och Arvidsjaur.

Inlandsbanan är inte elektrifierad, vilket gör att tågen måste drivas med bränsle.

Övergången till HVO innebär en reducering av företagets nuvarande dieselanvändning som tidigare uppgått till cirka 500 kubikmeter per år. Genom en fullständig omställning till HVO skulle koldioxidutsläppen minska med 1.430.000 kilo.