Utländsk e-handel hotar den svenska handeln

Luleå Utländska webbutiker har ökat sina marknadsandelar i Sverige de senaste åren och hotar inte bara fysiska butiker, utan också svenska webbutiker, i synnerhet sådana som endast säljer på den svenska marknaden.

Det framgår av Dibs rapport Svensk e-handel 2018 som nyligen släppts.

– Den svenska handeln står inför ett hårt konkurrenstryck från utlandet och en ökande del av svenska konsumenters pengar hamnar utomlands. Svenska butiker måste bli bättre att använda e-handel som ett sätt att bedriva konkurrens annars kommer de få svårt att överleva, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

Fyra av tio svenskar har e-handlat från utlandet under en tremånadersperiod. Det är mer än för några år sedan och en utveckling som sannolikt kommer att accelera, inte minst om Amazon gör en satsning på den svenska marknaden.

Tre av de tio mest populära webbutikerna var utländska: Wish, Zalando och Ebay. Amazon kom på tolfte plats.

Svenskarnas anledningar för att handla i utländska webbutiker är särskilt priserna och sortimentet. 61 procent uppger lägre priser som det främsta skälet och 44 procent sortimentet. Nästan tio procent är också stamkunder hos en eller flera utländska webbutiker.

Dibs, en del av Nets, arbetar med betalningar på nätet och mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Rapporten är baserad på en undersökning av Yougov som genomfördes under det andra kvartalet 2018 och bygger på intervjuer med drygt 2.000 internetanvändare i Sverige.