Onlinemarina vill ta Sveriges hamnar med storm

Luleå Onlinemarina har tagit fram en digital sensorlösning för hamnar vilket innebär högre säkerhet och bättre kontroll över båtarna. Nu hoppas de på att slå igenom stort på marknaden.

När Affärer i norr pratar med Sebastian Westerholm, vd på Onlinemarina, har han precis kommit hem från båtmässan i Stockholm. Han berättar att det blev en succé och att de fick lämna in flera offerter på plats till intresserade kunder.

- Det var vår första mässa och vi är jättenöjda. Vi blev även inbjudna till att delta i det EU-finansierade projektet Seastop som arbetar för att mordernisera hamnarna i Sverige, säger han.

Onlinemarina grundades 2017 av Martin Bröms som ville hjälpa både hamnpersonal och gäster till bättre service och säkerhet. Resultatet blev ett bryggbaserat sensorsystem som i detalj kan mäta viktig data relaterat till båten och ett betalsystem för gästplatser.

- Just nu är det bara jag och Martin som arbetar i företaget, men vi planerar att anställa till sommaren. Vi är i behov av både säljare och en digital marknadsförare, säger Sebastian Westerholm.

Klubbviken Havsbad i Luleå installerade systemet från Onlinemarina förra året. Marinan har 39 uppkopplade båtplatser som kommer att aktiveras till sommaren.

- Vi kallar enheten för en sensorbox och det är jätteenkelt att sätta fast den på bryggan. Den mäter bland annat om en båt är inne eller inte, säger Sebastian Westerholm.

Det går även att se om båten är på väg att sjunka, har slitit sig eller om någon går omkring på den med hjälp av sensorboxen. Till sommaren kommer Onlinemarina dessutom lansera en applikation som bland annat underlättar övervakningen av båtarna som är kopplade till boxen.

- Vårt system kan i framtiden minska stölder och skador vilket är positivt både för försäkringsbolag och privatpersoner. Det känns verkligen jättebra att introducera internet of things till Sveriges hamnar och marinor. Vi är taggade och nu ska vi få det här att flyta, säger Sebastian Westerholm.