LTU utvecklar underhållssystem för kinesiska snabbtåg

Luleå Vid Luleå tekniska universitet ska man utveckla ett system för prognos och underhållshantering för höghastighetståg i Kina.

Forskare från drift- och underhållsteknik vid Järnvägstekniskt centrum på LTU ska utveckla ett system som ska göra driften av höghastighetståg mer robust och tillförlitligt.

– Vi kan erbjuda robusta och tillförlitliga lösningar för prognos och underhåll för höghastighetståg och det kommer att baseras på så kallade intelligenta molntjänster, säger Janet Lin, biträdande professor i drift och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet och koordinator för nystartade CRRC-LTU - Research Center med fokus på underhållsteknik.

Kinesiska CRRC Sifang  (China South Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation) är världens största tillverkare av järnvägs- och höghastighetståg och 60 procent av världens höghastighetstågssystem tillverkas i Kina där det finns mer än 22.000 kilometer järnvägar för höghastighetståg. Det snabbaste rullande tåget i Kina går 350 kilometer i timmen.

CRRC Sifang Co., Ltd., är ett helägt dotterbolag till China South Locomotive och Rolling Stock Industry (Group) Företaget (förkortat CRRC), är ett statligt företag som ligger i kuststaden Qingdao, ett viktigt ekonomiskt centrum i Kina. CRRC är världens största tillverkningsföretag med en omsättning på cirka 37 miljarder dollar.