Det behövs 70 nya laddstationer
Om det sätts upp 70–80 nya snabbladdstationer, utöver de cirka 300 som finns idag, måste förarna välja en strikt färdväg för att vara säkra på att passera en station inom 100 km. För att de ska kunna åka den kortaste vägen behövs det ytterligare 60–70 stationer.
Potentiella platser för snabbladdstationer är tätorter, småorter, drivmedelsstationer, turistmål, snabbmatsrestauranger, värdshus och Trafikverkets rastplatser.
På en laddstationsplats behöver det finnas god tillgång till både el och aktiviteter. Trafikanterna behöver sysselsätta sig medan fordonet snabbladdar. För att kunna etablera stationer på sträckor som saknar det, föreslår Trafikverket ett ökat riktat investeringsstöd eller att staten tillämpar omvänd auktion.
– För att försäljningen av elbilar ska ta riktig fart krävs att utbyggnaden av laddstationer går hand i hand med försäljningen av elbilar. De flesta kommer att ladda hemma och på jobbet eller på andra platser där de parkerar länge, men vi behöver också ha ett heltäckande nät så att ingen riskerar att bli stående utan laddmöjligheter, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets miljödirektör.