Nya kläder tappar i försäljning

Sverige Nya kläder och skor är den enda konsumtionstrend som avtar i Sverige, enligt forskning från Göteborgs universitet som Naturskyddsföreningen hänvisar till.

Samtidigt ökar intresset för begagnade kläder och skor, skriver föreningen i ett pressmeddelande. Naturskyddsföreningen arbetar för att främja att fler ska konsumera second hand-kläder, bland annat genom klädbytardagar.

– Intresset för klädbytardagarna speglar en positiv trend med mindre klädkonsumtion, säger Karin Lexén, generalsekreterare på föreningen.

Enligt föreningens statistik kan 60 procent av kläderna en svensk slänger användas igen. 

– Den viktigaste enskilda miljöinsatsen som var och en kan göra, kopplad till kläder och hållbarhet, är att förlänga klädernas liv. Det kan man göra genom att tvätta dem mer sällan, använda dem längre och handla mer på second hand eller byta kläder med varandra, säger Karin Lexén.