Polarbröd justerar vindkraftsmärkning
Orsaken är att Konsumentverket vill skärpa reglerna för hur man får kommunicera satsningar på förnybar energi.
- Vi har investerat i egen vindkraft för att vi vill bidra till en hållbar framtid, och tycker att våra konsumenter har rätt att få veta det. Frågan är hur man ska kunna motivera fler företag att göra miljösatsningar, och hur konsumenten ska kunna göra smarta miljöval, om man inte får berätta om dem? säger Anna Borgeryd, chefsstrateg för Polarbrödsgruppen.
Polarbröds befintliga märkning "Bakat med egen vindkraft" får stöd i utlåtanden både från Energiföretagen, Energimyndigheten och Jonas Nordell, professor i civilrätt vid Stockholms Universitet, men företaget väljer ändå att göra en justering.
- Vi väljer nu en produktionsbaserad märkning, som egentligen är mycket mer oprecis, men vi kan i alla fall fortsatt lova våra kunder att vi dimensionerat vår vindkraftsinvestering för att med marginal producera den mängd el som vår bakning behöver, säger Anders E. Johansson, vd för Polarbröd.
Polarbrödskoncernen har investerat närmare 160 miljoner kronor i att bygga fyra egna vindkraftverk.