Marknadsavdelningen går in i företagen
Efter 27 år i kommunikationsbranschen bestämde sig Victoria Garney att pröva på livet som egenföretagare och 2013 startade hon Marknadsavdelningen. En byrå som arbetar mot företag som inte har någon marknadsavdelning – eller företag som behöver hjälp under vissa perioder.
- Vi erbjuder konsulttjänster inom marknadsföring och kommunikation. Det innebär bland annat att vi hjälper våra kunder med allt från projektledning, trycksaksproduktion, digital kommunikation eller event, säger hon.
Victoria Garney säger att Marknadsavdelningen fick en bra start redan från början och att hon behövde ta in en till person för att klara av alla uppdrag. Valet föll på hennes bror Michael Hansson som är digital strateg, designer och utvecklare.
- Det går jättebra för oss. Vi arbetar heltid och vi är ett bra team, men jag kan mycket väl tänka mig att anställa i framtiden, säger hon.
Det som skiljer Marknadsavdelningen från en vanlig reklambyrå är att de tar hand om sina kunders kommunikationsprojekt som om de vore deras egen marknadsavdelning. Idag arbetar de bland annat åt Lunet, Arctic Falls, Alviks Trafik och Kontorsgruppen.
- Det är en stor kostnad att bygga upp en egen marknadsavdelning och det är många små företag som inte har råd att anställa. Men vi avlastar även större företag när de har mycket att göra. Vi tar både långa och korta uppdrag och jag ser mycket positivt på framtiden, säger Victoria Garney.