Svensk e-handel fortsätter att öka

Luleå Den svenska e-handelsmarknaden fortsätter att öka på alla fronter. I år omsätts totalt 109,5 miljarder kronor, en ökning med 9 procent jämfört med förra året.

Det är företaget Dibs, ett av de stora företagen som hanterar betalningar på nätet, som presenterar siffror över e-handelns utveckling. Uträkningen är baserad på den faktiska ökningen sedan föregående år hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till Dibs.

– E-handeln i Sverige fortsätter att öka på alla fronter. Den totala omsättningen börjar bli lika stor som restaurangbranschen, och drivkrafterna är alltjämt förändrade konsumtionsmönster för köp av varor liksom att allt fler olika typer av tjänster numera köps eller betalas för på nätet. En fortsatt god ekonomi i Sverige bidrar självklart också, säger Daniel Larsson, vd för Dibs, i en kommentar.

På fyra år har e-handelns omsättning ökat med 45 procent, eller 33 miljarder kronor, från drygt 75 miljarder kronor till nästan 110 miljarder i år.

Varor köpta på nätet ökar starkt med drygt fem miljarder kronor, eller 14 procent jämfört med ifjol. Även köp och betalningar för tjänster på nätet ökar starkt, från 12 till 17 miljarder kronor. Resor som hade ett rekordår ifjol, med 51 miljarder kronor, minskar något till drygt 49 miljarder, men är fortfarande den klart största kategorin.

Två nya kategorier har adderats i undersökningen i år: försäkringar och välgörenhet.