Luleå Basket satsar på varumärkesplattform

Luleå Luleå Basket är van att ta hem både guld och silver för sitt arbete på planen. Men de hyllas även utanför matcherna av näringslivet. I år är de nominerade till Årets varumärke på Luleå Business Awards.

Luleå Basket bildades 1979 och är en av Sveriges starkaste damelitföreningar. Deras vision är att spela långsiktigt i Europa – och samtidigt rekrytera spelare lokalt för att bli en företrädare av Norrbotten i Europa.

– Just nu arbetar vi med att ta fram en varumärkesplattform. Vi vill utveckla grunden i Luleå Basket och kommer att göra det genom bland annat work shops. Luleå Basket ska vara en del av samhället där lika värde, jämlikhet och mångfald är i centrum, säger Christer Sehlin klubbdirektör.

Han berättar att Luleå Basket redan engagerar sig i bland annat kamratskap i skolan och Pride, men att de vill göra mycket mer. 

– Vi vill göra gott i samhället, och varumärkesplattformen kommer att vara vår kompass. Vi har redan påbörjat vårt arbete, och jag tror att vi är färdiga innan året är slut, säger Christer Sehlin.

Förra året vann Luleå Basket Årets energi- och hållbarhetspris på Luleå Business Awards. I år är de nominerade till Årets varumärke. 

– Det känns jättebra. För mig personligheten så är jag jättestolt över att vi får vara med i det här sammanhanget. Vi arbetar långsiktigt med vårt varumärke och tanken är att vi ska nå ut till alla målgrupper, säger Christer Sehlin. 

Luleå Baskets konkurrenter är inte bara andra idrottsevenemang, utan även bland annat konserter och biografer.

– Vi vill satsa mer på event, jag tror att det är framtiden. Vi vill bygga en hållbar organisation vilket innebär att Luleå Basket ska vara intressanta även om vi inte vinner matcher, säger Christer Sehlin.