Headbanger Lures tar sikte mot Australien

Luleå Headbanger Lures får allt fler återförsäljare av sina fiskedrag, och har nyligen lanserat ett nytt drag. Nu är de på väg in på marknaden i Australien. Och nominerade inför Gala Night i Luleå.

Affärer i norr träffade det nystartade företaget Headbanger Lures första gången i november 2016 under ABI Demo Day på Luleå Science Park. Då hade de precis tecknat avtal med amerikanska företaget Robinson Wholesale och arbetade mot cirka 60 återförsäljare.

– Nu har vi ungefär 190 återförsäljare och vi har precis klivit in på marknaden i USA, det har gått snabbare än vad vi vågat tro. 2018 är the year då allt händer, säger Dan Lestander, konstnär och uppfinnare.

Han kan dessutom avslöja att de är på väg in på marknaden i Australien.

– Det var faktiskt ett företag i Australien som hörde av sig till oss. Vi har skickat över lite fiskedrag för att de ska kunna testa dem, och hittills ser allt bra ut. Vi planerar att ge oss in på deras marknad under nästa år, säger Martin Engelmark, marknadsansvarig.

Headbanger Lures har precis lanserat det nya fiskedraget Headbanger Shad. När USA:s största jakt- och fiskemagasin Field & Stream listade vilka beten som är intressanta inför nästa säsong hamnade det på en första plats. 

– Det är såklart jättekul. Just nu har vi två modeller i olika storlekar, men vi arbetar hela tiden med att ta fram nya drag. Vi är väldigt lyhörda och försöker att se vart marknaden är på väg, säger Martin Engelmark.

Och ryktet om deras unika fiskedrag fortsätter att sprida sig. För några månader sedan vann Headbanger Lures Norrlandsfinalen av DI:s gasellsprånget – och nu är de nominerade till Årets nyetablering på Luleå Business Awards.

– Det känns jätteroligt. Det är även en bekräftelse på att det är fler som tror på vår idé, säger Dan Lestander.