Företagsresenärer vanligare på campingen

Luleå Det blir vanligare att företag checkar in på de svenska campingplatserna. Sveriges största campingkedja, First Camp, ser en tydlig uppåtgående trend i hela landet.

Entreprenadbolag och försäljare är de som bokar mest.

– Redan 2016 bokade företagen 65.324 gästnätter hos oss. Det är ännu för tidigt att summera 2017 men vi ser en starkt uppåtgående trend. Inom fem år är jag övertygad om att vi minst dubblerat denna siffra och börjar närma oss ett läge där halva vår omsättning är utanför det klassiska turistsegmentet, säger Unni Åström, vd för First Camp, som har 15 anläggningar i Sverige.

Entreprenadbolagen var de som först upptäckte campingen som alternativ för boende. Ställningsbyggare, kranförare och innertaksmontörer har checkat in på First Camp senaste åren.

– Vi har konsulter som jobbar vid byggen i Luleå under en längre tid och om de bor på hotell så blir det oerhört mycket pengar. En stuga går utmärkt att dela på ett flertal personer och då blir det billigare. Om de dessutom har samma stuga under hela uppdraget så känns den ju som ett andra hem och det är viktigt för trivseln, säger Kenth Johansson, vd för bemanningsföretaget Clustera.

Sett till omsättning så står företagens bokningar för 20 procent av First Camps omsättning, trots att man inte aktivt bearbetat det nya affärssegmentet. Men nu börjar man bearbeta företag med ett nytt anpassat erbjudande, Smart Stay.