Återvinningsmarknaden satsar på sociala medier
Återvinningsmarknadens målsättning är att förlänga livet på så många saker som möjligt – och ta tillvara det mesta som kan återbrukas i sin helhet eller i delar. Samtidigt är miljöuppdraget bara ett verktyg för det viktigaste uppdraget.
– På Luleå återvinningsmarknad innebär begreppet hållbarhet att arbetet med människan och miljön hör ihop. Återbruket är vårt verktyg, men våra medarbetare är nyckelpersonerna, säger Maria Nyström, verksamhetsansvarig.
Hon betonar att Återvinningsmarknaden är möjligheternas arbetsplats, både för saker och människor.
– Vi har 60 till 70 medarbetare i verksamheten i åldrarna 16 till 65 år, och vi erbjuder både praktikplatser och tidsbegränsade anställningar. Spännvidden på arbetsuppgifterna är mycket stor och hos oss får man prova på nya arbetsuppgifter, utmana sig själv – och utvecklas.
I år är den kommunala verksamheten nominerad till Årets hållbarhetspris på Luleå Business Awards.
– Det känns jätteroligt. Nu får vi möjlighet att berätta vad vi gör, det är inte många som känner till bredden i vår verksamhet.
Maria Nyström avslöjar att de planerar att gå live på Facebook och kanske även på Instagram under hösten.
– Vi behöver finnas på sociala medier. Det ska vara enkelt att få fram information om Återvinningsmarknaden. Men vi kommer inte att sälja saker på Facebook, utan bara lägga upp sånt som är intressant för våra besökare.