Luleå Glas rimmar till nya affärer

Luleå Luleå Glas satsar på marknadsföring i sociala medier och når där en helt ny målgrupp av kunder.

Familjeföretaget Luleå Glas grundades 1960 och från början arbetade de mest med glas till bilrutor. Deras mål har alltid varit att utvecklas som företag och 2011 sålde de bilruteverksamheten till Ryds Bilglas för att kunna koncentrera sig på skräddarsydda speciallösningar. Idag tillverkar de bland annat glas till bastuväggar, duschar och fasader.

– Glasbranschen är under ständig utveckling och vi är måna om att ligga i framkant med våra produkter och lösningar. När vi sålde bilruteverksamheten minskade vi i omsättning, men intresset för våra tjänster ökar hela tiden. Det går till och med väldigt bra även fast det inte syns på våra siffror ännu, säger Andreas Lindgren, vd och säljare.

Luleå Glas har under de senaste åren satsat mycket på marknadsföring i sociala medier. Just nu lägger de regelbundet upp rim på sin Facebook-sida för att visa upp en lättsammare sida av branschen. ”En stund i denna och man slipper lukta usch, det är ju ganska stiligt med en glasad dusch, man slipper ju kö och trubbel ty detta är ju en dubbel”, är ett av deras senaste inlägg.

– Vi har väldigt roligt på jobbet, och visst blir det en hel del svammel. Vi trivs tillsammans och har väldigt låg personalomsättning. Vi har elva anställda och den som har arbetat här längst skrev på sitt avtal 1968, säger Andreas Lindgren.

Deras rim och aktiva marknadsföring har gett resultat. Just nu har de 2.600 följare och enligt Andreas Lindgren är de bland de största glasföretagen i Sverige på Facebook.

– Våra kunder finns på sociala medier – och det är där vi säljer idag. Förra året publicerade vi fredagsrebusar varje vecka plus lite tävlingar. Nu kör vi på rim, men vi har lite nya grejer på gång.