Doffi har överlevt länge i bransch där många gått under
Deras recept på framgång är enligt ägarna personlig service – och ett bra utbud av vinterkläder.
Tomma lokaler runt om i Luleå centrum vittnar om svåra tider för stadens handlare. Men barnbutiken Doffi går mot strömmen och fortsätter att öka. Förra året omsatte de 3,7 miljoner kronor.
– Det går bra för oss. Jag tror bland annat det beror på att vi ser alla våra kunder, säger hej när de kommer in i butiken – och att vi ger dem personlig service, säger Ingmarie Sandlund, delägare.
Hon äger Doffi tillsammans med Helena Johansson och de har precis firat 15 år i butiken. Deras tanke från början var att de ville erbjuda föräldrar och barn ett genomtänkt sortiment av bra och välkända barnkläder av hög kvalitet i en trevlig miljö.
– Doffi har egentligen funnits i 25 år. Butiken var till salu i början av 2000-talet och vi bestämde oss för att slå till. Vi har själva barn, älskar barnkläder och har arbetat med varandra tidigare. Vi startade även en nätbutik direkt vi tog över Doffi, men fortfarande så kommer den största delen av vår försäljning från den fysiska butiken, säger Ingmarie Sandlund.
Trots att hon inte känner sig hotad av webbutiker på samma sätt som andra handlare, är hon medveten om att det är många som känner av konkurrensen.
– Vi oroar oss för framtiden eftersom Storheden tar många kunder. Där finns det parkeringar som är gratis, medan det är dyrt och krångligt att hitta platser i stan. Jag hoppas verkligen att det sker en förändring snart, säger Ingmarie Sandlund.