Det våras för e-handeln
Mer än varannan av de svenska e-handlarna spår en ökad försäljning i år jämfört med i fjol. Hela 84 procent räknar med tillväxxt under de närmaste tre månaderna.
Det visar betalföretaget Paysons e-handelsindikator som genomförts bland 600 svenska e-handlare.
– Den svenska e-handeln fortsätter att växa i snabb takt och därmed ökar även konkurrensen på marknaden. Undersökningen visar också att e-handlare upplever hård konkurrens som det största hotet mot deras tillväxt, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.
När e-handlarna spår olika branschers potential hamnar hemelektronik i topp, tätt följt av kläder och skor, och skönhet och hälsa. Livsmedel är en bransch som vuxit sig allt starkare under 2016. Den bransch e-handlarna tror minst på är böcker och media.
Vilken bransch de tillfrågade tror kommer att gå starkast online under 2017: