30 nystartade företag i turismprojekt

Luleå Projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland ska bidra till att öka omsättningen inom besöksnäringen i norr. Redan efter ett par år kan man redovisa 30 nystartade företag.

— Vi satte som mål att tio nya företag skulle starta under projektet. I dagsläget, när det gått 20 av 29 månader, är vi uppe i fler än 30 nystarter, säger Einar Knudsen, ansvarig för affärs- och produktutveckling på Swedish Lapland Visitors Board.

Swedish Lapland Visitors Board beviljades i juni 2015 EU-medel till projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland. Projektet ska bidra till att destinationen uppnår sitt uttalade mål om fördubblad omsättning från år 2010 till 2020.

– I projektbeskrivningen hade vi satt upp ett flertal nyckeltal. Bland annat ville vi skapa flera nya företag, fler jobb och nya produkter, säger Einar Knudsen.

Nyligen kom OECD:s rapport ”Territorial Review of the Northern Sparsely Populated Areas” som handlar om utmaningarna för en levande arktisk glesbygd. Där konstateras att satsningar på kommunikation, och fler små och medelstora företag är en förutsättning för utveckling.